The IMD in the Metropolitan Region of Rhine-Main

After 1945, the greater Frankfurt area … became a kind of nucleus of the avant-garde.

Gerhard R. Koch

Letting creativity take wing, letting new ideas take hold: in keeping with this mandate,

the International Music Institute Darmstadt (IMD), is initiating and implementing a variety of event formats in the metropolitan area in addition to the International Summer Course: Together with many different partners and with substantial support of the Kulturfonds FrankfurtRheinMain it forms a platform for the rich, high-calibre landscape of contemporary music in the Rhine-Main region.

 

The IMD, with its multifarious scope of activities such as the International Summer Course for New Music, the Archive and Library, and with its central importance in the New Music Network, brings these forces together in order to develop projects specifically geared toward the region — together with local presenters, ensembles, and orchestras, with composers, educators, initiatives, and the Hessische Rundfunk as our media partner. These partners share a long history of collaboration with the IMD. Through premieres and spectacular individual projects they generate new impulses for contemporary music which reach beyond the borders of the Rhine-Main region. Cooperative events make this clear and palpable: artistic evidence of a vital process of constant, innovative transformation in the metropolitan area.


The platform opened in September 2009 with ROTOR — Festival of Contemporary Music in Frankfurt am Main. This idea was taken up in 2011 in the shape of the Biennale for Modern Music cresc... that will from now on combine the forces of the new music institutions in the Rhine-Main area.

 

In 2012 two major projects around John Cage's birthday centennial were presented: The exhibition "A House Full Of Music" arose from a cooperation with the Mathildenhöhe Institute Darmstadt and for the project "Cage 100 - Artistic Interventions at Darmstadt Main Station" IMD cooperated with Darmstädter Architektursommer, Hochschule Darmstadt and Centralstation Darmstadt.

Ausstellung über Luigi Nono bei den Darmstädter Ferienkursen

„in Darmstadt geboren!“

Luigi Nono bei den Internationalen Ferienkursen für Neue Musik

 

Die Stadt Darmstadt und ihre Internationalen Ferienkurse für Neue Musik waren für Luigi Nonos (1924 – 1990) künstlerische Entwicklung und Karriere von wegweisender Bedeutung. Von 1950 bis 1960 besuchte Nono die Ferienkurse jedes Jahr. Hier lernte er die Musik der Wiener Schule kennen, hier schärfte er im Austausch mit Karlheinz Stockhausen, Pierre Boulez, Bruno Maderna, Theodor W. Adorno und vielen anderen seine musikalischen Anschauungen, hier unterrichtete er selbst zum ersten Mal Komposition und stellte sich mit Vorträgen und Uraufführungen seiner Werke einem internationalen Publikum. Er sei „in Darmstadt geboren!“, schrieb er selbst einmal dazu.

 

Anlässlich der Aufführungen von Luigi Nonos Prometeo durch das Staatstheater Darmstadt (9., 10., 17. und 19. Juli 2015 in der Böllenfalltorhalle) lädt eine Ausstellung im Foyer des Staatstheaters ab dem 19. Juni 2015 dazu ein, sich dem venezianischen Komponisten anhand vielfältiger Zeitdokumente aus dem Archiv des Internationalen Musikinstituts Darmstadt zu nähern: Telegramme, Briefwechsel, Fotos und Tonaufnahmen lassen die weitreichende Ausstrahlung von Nonos Darmstadt-Erfahrungen auf sein späteres Schaffen deutlich werden.

 

Ort: Foyer des Staatstheaters Darmstadt (Großes Haus)

Eröffnung: 19. Juni 2015 um 18:00 Uhr
Die Ausstellung ist an Vorstellungstagen ab einer Stunde vor Vorstellungsbeginn geöffnet.

 


Eine Ausstellung des Internationalen Musikinstituts Darmstadt (IMD) in Zusammenarbeit mit dem Staatstheater Darmstadt

Realisiert mit freundlicher Unterstützung der Freunde und Förderer des Internationalen Musikinstituts Darmstadt e. V. und des Hessischen Ministeriums für Wissenschaft und Kunst

Gefördert durch den Kulturfonds Frankfurt RheinMain

 

Ausstellungskonzept:

Sylvia Freydank & Nina Jozefowicz (Auswahl, Texte)

Jule Bierlein & Céline Scherer (Design)

 

Wir danken:

Fondazione Archivio Luigi Nono ONLUS, Jazzinstitut Darmstadt, Institut Mathildenhöhe, Institut für zeitgenössische Musik (IzM) an der Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Frankfurt am Main, Stadtarchiv Darmstadt

OSTHANG PROJECT

Mit künstlerischen Interventionen im öffentlichen Raum initiiert der Darmstädter Architektursommer seit 2008 vielfältige Diskurse zur Stadtentwicklung Darmstadts, der Region Rhein-Main und darüber hinaus. Der diesjährige Architektursommer begibt sich an einen prominenten Ort, die Darmstädter Mathildenhöhe, genau 100 Jahre nach der letzten Künstlerkolonie-Ausstellung. Das OSTHANG PROJECT aktiviert vom 7. Juli bis 15. August 2014 das brachliegende Grundstück auf dem Osthang der Mathildenhöhe als kulturellen Projektraum und holt den Ort in das Bewusstsein der Stadt zurück.

 

Über fünf Wochen entsteht ein temporärer Festivalcampus mit Diskussionsforen, Konzerten, Workshops, Vorträgen, Filmvorführungen, Denkwerkstätten oder Aktionen von Residenz-Künstlern. Dafür errichten internationale Architektenteams im Rahmen einer Summer School gemeinsam mit Studierenden lokaler und externer Hochschulen und der interessierten Nachbarschaft einen Park sowie temporäre Gebäude als Veranstaltungsort, Treffpunkt, Café, Denkwerkstatt und Übernachtungsmöglichkeit für Gäste und Besucher. Ähnlich wie die historische Künstlerkolonie Mathildenhöhe ist das OSTHANG PROJECT ein Experiment zwischen Kunst, Architektur, Landschaftsgestaltung und Lebenspraxis.

 

Inhaltlich widmet sich das OSTHANG PROJECT aktuellen Fragestellungen von Architektur, Kunst, Design und gesellschaftspolitischem Diskurs. Für Themenkomplexe wie „Künstlerkolonie und Künstlerkollektive heute", „Kunst, Kultur und Kreativwirtschaft als Motor urbaner Entwicklungen", „Experimentelles Bauen heute und früher" oder „Ausstellen als gesellschaftlich-politische Praxis" und „Zusammenleben: Entwicklung alternativer sozialer Handlungsräume" werden Kooperationen mit lokalen und regionalen Partnerinstitutionen angestrebt.

 

Einer der Hauptpartner des Architektursommers in diesem Jahr wird das IMD und die 47. Internationalen Ferienkurse für Neue Musik sein.

7. Juli bis 15. August 2014
Osthang der Mathildenhöhe Darmstadt

 

Veranstalter: Darmstädter Architektursommer e. V.

 

Website OSTHANG PROJECT

A House Full Of Music

Strategies in Music and Art
Mathildenhöhe Darmstadt – May 13 - September 9, 2012

September 5, 2012 marks the 100th birthday of John Cage, one of the most important composers and thinkers of music in the 20th century. Cage pushed the boundaries of music, and her relation to other art fields and to everyday life, to an unprecedented degree. Together with Satie, Duchamp, and Beuys he can be counted among the great strategists of music and art in the 20th century. With these epoch-making figures as the point of departure, this exhibition on the Mathildenhöhe Darmstadt will feature illuminating soundspaces, projections, objects, paintings and installations, allowing the visitor to experience the parallel strategies of music and art in history and in the present day.

 

A presenation of the Mathildenhöhe Institute Darmstadt, in cooperation with the International Institute of Music Darmstadt

Exhibition "A House Full of Music" on Youtube

Cage 100

(Sound) art, installations, live music and acoustic information, before and during the 46th International Summer Courses for New Music 2012 in Darmstadt's Central Station

 

For all of July, 2012, the central train station in Darmstadt will be declared "John-Cage-Bahnhof", both to celebrate the 100th anniversary of the station itself and to honor John Cage, who also would have celebrated his centenary on September 5, 2012.

 

The train station – made active as an open cultural space – will be transferred into a new context and thus redefine its role as gateway to the city. To the resident, it's a conduit to the region and the country at large. It is a hub for various routes, communications center for many languages, and a meeting place for diverse groups of people.

John Cage, whose musical thinking was so open and multifaceted, was the inspiration for this project, and even though not all the works directly refer to him, he nevertheless acts as a kind of axis point. An all-encompassing information and guidance system, a reading room as significant symbol, art installations and video works of interventional character offer possibilities of a new spatial awareness of the Cage-Bahnhof as "transit space" – the dynamism of the station as self-contained time zone of a polycentric region, the aesthetics of industrial architecture, but no less the continual streams of travellers, who would see the station as a place of impermanence and anonymity – all these become thematic. Information and time, person and place, (lack of) silence and (indefinite) noise (gradations), consumerism and space collide and reflect a heterogenous mixture of waiting, arriving, departing, shopping, and searching people. Staged by a cadre of international artists, the station becomes a place where travellers are virtually invited to action, observation, and listening before they are released to distant or nearby destinations.

 

The 46th Darmstadt international Summer Courses for New Music (July 14-28, 2012) are dedicated in numerous important projects, including the opening concert, to the work of John Cage – who after all had a significant influence on the courses at his 1958 visit, ushering in a fundamental aesthetic evolution in art music. It seems apropos that Cage's position, influential as it remains on today's music, should be interrogated from many different perspectives, on the background of a multimedia project involving many artists, and in a public setting.

 

In collaboration with the Darmstadt Summer of Architecture, the h_da (Darmstadt)
Division of Interior Architecture and the Centralstation Darmstadt.

Studio Interpretation: John Cage 0’00’'

Within the scope of Marino Formenti’s and Pierluigi Billone’s „Studio Interpretation“ – held at the last Darmstadt Summer Course for the first time – a project was bourn around John Cages 0’00’’ which was presented during the final concert and put on-line now. The initiators next to Marino Formenti are Bettina Berger, Anna d’Errico, Matthias Koole, Pieter Matthyssens and Rei Nakamura. Outgoing from Cages „concept piece“ the group asks for developing new and own versions of 0’00’’ and uploading them.