eventgrafik-2016

 

In this BLOG, the Writing Workshop of the Darmstadt Summer Course, directed by Anne Hilde

Neset, Peter Meanwell and Stefan Fricke, is publishing texts and audio reviews during the festival.
The articles represent the opinion of the respective author.

 

24.08.2016

Eine Dichtung - Francois Sarhans "Mario Bossi"

BLOG

von Simon Bittermann
more
24.08.2016

24.08.2016


more
22.08.2016

Porträt: Distractfold

BLOG

von Franziska Kloos
more
22.08.2016

22.08.2016


more
22.08.2016

The Force of Things - eine Klangarchitektur

BLOG

von Franziska Kloos

Ich sitze zwischen schweigenden Menschen auf einer Turnmatte, um uns Wände aus zerkrumpeltem Papier. In den ausgesparten Ecken spannen sich, knapp überm Boden, segelförmige Stücke aus weiß schimmerndem Material über Lautsprechern. Wie Häute sehen die Zuschnitte aus, die mit Drahtseilen an ein Metallgerüst gespannt sind. Hinter den Häuten und Wänden schwach erleuchtete Scheinwerfer. Eine unwirkliche Szenerie gruppiert sich um die Ansammlung allzu wirklicher Turnmatten: Ich befinde mich im Zentrum von Ashley Fures Konzertinstallation „The Force of Things".

more
22.08.2016

22.08.2016


more
18.08.2016

Erstmals in Darmstadt: das Chicagoer Musikerkollektiv Mocrep

BLOG

von Elaine Fitz Gibbon
more
18.08.2016

18.08.2016


more
18.08.2016

Wolke & Stare. Die Schlagzeugklasse der Ferienkurse 2016

BLOG

Von Jonas Reichert
more
18.08.2016

18.08.2016


more
17.08.2016

Tolerance Stacks - No Flow!

BLOG

von Jaronas Scheurer

Am Donnerstag, 11. August 2016, kam das neue Stück „Tolerance Stacks" der kanadischen Komponistin Annesley Black (*1979) bei den Darmstädter Ferienkursen zur Uraufführung. Leider scheiterte die Produktion – eine Hypothese!

more
17.08.2016

17.08.2016


more
17.08.2016

Kaltes Grinsen und kalkuliertes Zucken

BLOG

von Elaine Fitz Gibbon

Steven Takasugis Sideshow bei den Darmstädter Ferienkursen 2016

 

In den letzten Minuten der Aufführung von Sideshow, dem jüngsten Musiktheater des amerikanischen Komponisten Steven Kazuo Takasugi, gab es ein Missgeschick: Drei Mal ging das grellweiße Bühnenlicht aus und an – nicht ganz synchron mit den wohl dazu gehörenden Bassdrum-Schlägen. Eigentlich hätte das Licht erst am Ende des Stückes ausgehen sollen. Die Panne verstärkte allerdings die gewollt bedrohliche Atmosphäre noch. In diesen Schlussminuten zitterten die acht Musiker auf ihren Stühlen, ihre gefletschten Zähne klapperten, und sie blickten mit leblosen Augen anklagend ins Publikum. Das Bild war das einer Hinrichtung.

more
17.08.2016

17.08.2016


more
14.08.2016

Musikphilosophie aktuell. Noch ein Kommentar zum Ferienkurs-Forum EXCESS

BLOG

Von Simon Bittermann
14.08.2016

14.08.2016


more
14.08.2016

Mündiges Publikum. Eine Glosse

BLOG

Von Monika Voithofer
14.08.2016

14.08.2016


more
14.08.2016

Journalismus!? Ein Kurz-Kommentar

BLOG

Von Juana Zimmermann
14.08.2016

14.08.2016


more
14.08.2016

Lars Petter Hagen: „Archive Fever“. Ein Bericht

BLOG

von Jonas Reichert
14.08.2016

14.08.2016


more
14.08.2016

Musikphilosophie aktuell. Zum Ferienkurs-Forum EXCESS

BLOG

Von Jim Igor Kallenberg
14.08.2016

14.08.2016


more
14.08.2016

Das Ensemble „We Spoke“

BLOG

Von Jaronas Scheurer
14.08.2016

14.08.2016


more
14.08.2016

Eurozentrismus bei den Ferienkursen?

BLOG

Von Jaronas Scheurer
14.08.2016

14.08.2016


more
14.08.2016

Rückspiegel. Zur Konzertreihe mit dem Musikwissenschaftler Ulrich Mosch

BLOG

Von Jonas Reichert
more
14.08.2016

14.08.2016


more
14.08.2016

Ein neues Instrument. Die CLEX von Ernesto Molinari

BLOG

Von Christopher Jakobi
more
14.08.2016

14.08.2016


more
14.08.2016

What are you doing here? Episode Seven

BLOG

Participants of the Writing Workshop 2016

What Are You Doing presents a final daily show, with Brian Ferneyhough on bad food, Mark Andre on digital natives, the ASMR Weather Girl, Schallfeld Ensemble and a new music fan from Darmstadt itself.

 

email wild praise to This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
tweet anonymous criticism #darmstadtradio

more
14.08.2016

14.08.2016


more
14.08.2016

What are you doing here? New Discipline Special

BLOG

Participants of the Writing Workshop 2016

Andrew Chung presents a special feature on the New Discipline manifesto, what it means, and doesn't mean for musicians and composers today. Featuring Jennifer Walshe, Natacha Diels, Steven Kazuo Takasugi, Mocrep Ensemble and Brian Ferneyhough.

 

email comments to: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
tweet #darmstadtradio

more
14.08.2016

14.08.2016


more
13.08.2016

What are you doing here? GRiD Special

BLOG

Participants of the Writing Workshop 2016

Maya Shenfeld and the Writing Workshop team tell the story of this year's focus at Darmstadt on Gender Relations, from the hard facts of historical gender imbalance, to what can be done as individuals and institutions for a fairer, braver and better new music world. Featuring Georgina Born, Jennifer Walshe, Ashley Fure, Stella Veloce and Louis D'Heudieres, Madeleine Johnsson Gille and Thomas Schäfer.

 

With thanks to all the participants.

 

Email us This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Tweet #darmstadtradio

more
13.08.2016

13.08.2016


more
13.08.2016

Raising her noise: The Voices Absent in New Music

BLOG

By Sophia Chung

One of Europe's most important contemporary music festivals, Darmstadt's International Summer Course for New Music grapples with the future of gender equality in new music, with the release of composer Ashley Fure's archival data on women's role in the festival's past and present.

more
13.08.2016

13.08.2016


more
13.08.2016

The Curvature of Silence

BLOG

By Andrew Chung

When American composer Michael Pisaro's sparse Concentric Rings in Magnetic Levitation for piano, percussion, and live electronics, settled over the audience at Darmstadt's Centralstation Halle on August 8, the Distractfold ensemble channeled the radical silences and long-duration stillness of the Wandelweiser Group's post-Cagean aesthetic.

more
13.08.2016

13.08.2016


more
12.08.2016

What are you doing here? Episode Six

BLOG

Participants of the Writing Workshop 2016

Friday on Darmstadt Radio: Expanding the Field with Celeste and Miika! The Darmstadt Melting Pot! Falafel Philosophy! Weather with Withers! Competitive Queueing! Attacking the Future! Mocrep! Magic! Music! #darmstadtradio

more
12.08.2016

12.08.2016


more
11.08.2016

Infinite now

BLOG

By Sophia Chung

In her lecture about her recent work, composer Chaya Czernowin invites the audience to rethink the relationship between voice and breath, to see the complexities revealed when slowing down the singing process, two concepts she examines further in her upcoming opera Infinite Now.

more
11.08.2016

11.08.2016


more
11.08.2016

In Frankfurt erklärt Darmstadt den musikalischen Bankrott

BLOG

Von Jim Igor Kallenberg

Das Setting ist perfekt durchdesigned. Im Rahmen der Darmstädter Ferienkurse spielte am Mittwochabend (03.08.16) das Brüsseler ICTUS-Ensemble zusammen mit der Wiener Composer-Performerin Eva Reiter deren Werk The Lichtenberg Figures im Frankfurter LAB. Eva Reiter mit ihren Crossover-Performances, die die alte, die Neue und die Popmusik einbeziehen, und das LAB, das immer auch ein paar szenefremde Studenten mit Sinn fürs Außergewöhnliche anzieht, das passt zusammen: Experimente ohne Risiko, Pop ohne Unterschicht. Das Ensemble ist stufenartig um die singende Eva Reiter gruppiert, die im Dämmerlicht der Coolness über allem thront.

more
11.08.2016

11.08.2016


more
11.08.2016

What are you doing here? Episode Five

BLOG

Participants of the Writing Workshop 2016

Today on the official unofficial radio show of Darmstadt Summer Course: Hugs, lip-synching and floor-sliding! Alex and Maya in the confrontation zone! A sweaty studio! Heloisa Amaral feeds back! Ulrich Mosch in the musicology zone! The weather brought to you by Samuel Beckett! Max goes mental! #darmstadtradio

more
11.08.2016

11.08.2016


more
10.08.2016

Gegensätze ziehen sich an

BLOG

Konzertbesprechung: Extended Strings

 

Gegensätze ziehen sich an. Mögen Kontrabass und Elektronik doch wie ungleiche Partner erscheinen, so wurde man am 02. August 2016 beim Konzert Extended Strings in der Darmstädter Orangerie eines Besseren belehrt. Nachdem das Stück von Bernhard Lang leider entfiel, bot sich die Möglichkeit das ungleiche Duo im Werk Kaleidoscopic memories des namhaften Komponisten Beat Furrer zu erleben. Das Stück wurde im Juni in Paris uraufgeführt und erfuhr am gestrigen Abend seine deutsche Erstaufführung. Durch die elektronische Aufnahme, Wiedergabe und Überlagerung der Kontrabassklänge entstanden in diesem Werk die verschiedensten Klangkonstrukte, in denen doch tatsächlich das Verständnis eines Kaleidoskops in die Musik transferiert werden konnte.

more
Friederike Schmiedl
10.08.2016

10.08.2016


more
10.08.2016

Changing places

BLOG

By Maya Shenfeld

 

Composer David Helbich's and Jennifer Walshe's composer perfomer workshops is redefining the classical music's traditional roles

 

In recent years the title composer performer has become more and more common. Together with Irish composer Jennifer Walshe, the Brussels based artist David Helbich leads this year's performer composer workshop at the Darmstadt International Summer School. I met up with him to reflect on how composers and performers can merge into one entity, and to hear more about their workshop.

 

more
10.08.2016

10.08.2016


more
10.08.2016

What are you doing here? Episode Four

BLOG

Participants of the Writing Workshop 2016

The "I Have Good News" Episode: The Writing Workshop English Faction returns with their daily cabbage patch of Neue Musik insights including: MOCREP members speak! Ine Vanoeveren plays! Wieland Hoban translates! Krzysztof Marciniak and Monika argue! Plus Alex returns with a metereological smorgasbord, and Thomas Schäfer has good news!

 

Email us at This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Tweet us #darmstadtradio

more
10.08.2016

10.08.2016


more
09.08.2016

What are you doing here? Episode Three

BLOG

Participants of the Writing Workshop 2016

A blistering 25 minutes of white-hot Neue Musik radio from the IMD Writing Workshop! Featuring Jennifer Walshe and Ashley Fure in interview! the politics of getting in to concerts! live music from New Zealand! Reflections on Douglas Barret's lecture! A message from Chaya Czernowin! Concert reviews! The weather!

 

Email us at: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Tweet #darmstadtradio

more
09.08.2016

09.08.2016


more
09.08.2016

Ein Blick hinter den Furrer-SCAN

BLOG

von Jaronas Scheurer
09.08.2016

09.08.2016


more
08.08.2016

What are you doing here? Episode Two

BLOG

Participants of the Writing Workshop 2016

"What Are You Doing Here?" Episode two of the official unofficial Darmstadt Radio Show - featuring violinist Keir GoGwilt performing Carolyn Chen live, Georgina Born on GRID, Klaus Lang on Harmoniums, robust discussion and the weather forecast.

 

Email us: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

more
08.08.2016

08.08.2016


more
08.08.2016

Monday was an important day at Darmstadt

BLOG

A personal reflection by Donal Sarsfield

 

Monday was an important day at Darmstadt. It was important because nothing happened. Nothing that hadn't happened before. Nothing that won't happen again, tomorrow, or the day after. Everything stayed the same.

more
By Donal Sarsfield
08.08.2016

08.08.2016


more
08.08.2016

„Koma“, komatös. Georg Friedrich Haas’ jüngste Oper

BLOG

von Elaine Fitz Gibbon
08.08.2016

08.08.2016


more
07.08.2016

What are you doing here? Episode One

BLOG

Participants of the Writing Workshop 2016
07.08.2016

07.08.2016


more
07.08.2016

Men at Schlagwerk

BLOG

By Max Erwin

Percussion concert showcases theatre and extremity

 

The four percussion pieces that comprised the Centralstation concert on 1 August were so hugely divergent in style and substance that experiencing them all within the space of a single evening was tantamount to whiplash. Performers Håkon Stene and Christian Dierstein offered a fascinating contrast. Dierstein's playing was extremely introverted, almost mime-like, as if performing a series of sacred rituals. Stene was the diametric opposite, manic and flamboyant, recklessly hammering wine glasses and cracking Noh-like facial expressions. Both were fascinating to watch, and obviously devoted a great deal of time, effort, and patience into their performances. It paid off.

07.08.2016

07.08.2016


more
07.08.2016

Uraufführung mit Pannen

BLOG

Stefan Prins' Piano Hero

 

Darmstadt, 30.7.2016 22.30 Uhr, Vorplatz der „Centralstation" - warten auf Prins. Schnell spricht sich herum, die Aufführung von Stefan Prins' Klavierzyklus Piano Hero müsse aufgrund von Verzögerungen bei einer anderen Veranstaltung eine Stunde später beginnen. Unmut macht sich breit. Immerhin ist es kurz darauf möglich, schon einmal den abgedunkelten, in blaues Licht getränkten Konzertsaal zu betreten. Dort sieht man den Komponisten hektisch zwischen Bühne und Regiepult laufen, Kabel und Geräte checken, mit Technikern diskutieren. Gehört das vielleicht schon zum Stück?

more
von Christopher Jakobi
07.08.2016

07.08.2016


more
06.08.2016

Die Musikkritiker von morgen

BLOG

von Friederike Schmiedl
06.08.2016

06.08.2016


more
06.08.2016

Der Musiker als reine Deko

BLOG

von Jaronas Scheurer
06.08.2016

06.08.2016


more
06.08.2016

Stylische Lounge im Europapark. Ashley Fures „The Force of Things“

BLOG

von Simon Bittermann
06.08.2016

06.08.2016


more
06.08.2016

Jacke wie Hose und Damenschuhe – Johannes Kreidlers „Fantasies of Downfall“

BLOG

von Christopher Jakobi
06.08.2016

06.08.2016


more
06.08.2016

Zukunftsmusik mit Pannen

BLOG

von Franziska Kloos
06.08.2016

06.08.2016


more
06.08.2016

Über fliegende Vaginas. Ashley Fure "The Force of Things"

BLOG

von Jonas Reichert
06.08.2016

06.08.2016


more
05.08.2016

I Sing The Body Acoustic

BLOG

Open Space flute performance confronts corporeality

 

The University of California at San Diego is a city on a hill – a citadel for some of the most exciting and radical experimentation occurring in the United States, being done by a hugely diverse student body from every continent. Three of its students – one current, two former –were on display at an Open Space performance this Wednesday. One was flautist Ine Vanoeveren, who has recently completed her PhD on performing Ferneyhough, and the pieces in this performance represent three of her closest and most fruitful collaborations with composers over the past four years.

more
By Max Erwin
05.08.2016

05.08.2016


more
04.08.2016

Ticket to the Freak Show

BLOG

A conversation with Steven Kazuo Takasugi

 

Boston-based composer Steven Takasugi's Sideshow, a music theatre piece performed by the Talea Ensemble, evokes the sights, sounds, and stories of the notorious circus events that took place in the amusement parks of Coney Island, New York during the early 1900s. This conversation took place at the composer's Darmstadt office.

more
By Kevin Zhang
04.08.2016

04.08.2016


more
04.08.2016

Ticket to the Freak Show Part II

BLOG

Talea ensemble members Ryan Muncy (saxophone) and Rane Moore (clarinet) on performing Takasugi's Sideshow

more
By Kevin Zhang
04.08.2016

04.08.2016


more
31.07.2016

Infinity: Feldman's String Quartet no. 1

BLOG

By Alex Taylor

Ladies and gentlemen, a brief silence before we begin...

more
31.07.2016

31.07.2016


more
30.07.2016

pianoPTICON

BLOG

By Andrew Chung

Pianist Stèphane Ginsburgh steps onstage the second evening of the Darmstadt Fereinkurse to perform one of the first concerts of the festival calendar. The three completed works of Stefan Prins' Piano Hero (2011-2016), an ongoing cycle of works for keyboardist, live electronics, and video, unfold in a deeply paranoid reflection on surveillance and the extension of the performer through media technology. Prins' work joins the stream of socially critical events programmed for this year's 70th anniversary Ferienkurse.

more
30.07.2016

30.07.2016


more
30.07.2016

Into the Deep Web

BLOG

When the deliberations of the jury resemble a 1970s game show, music theatre's already tenuous relation to realism was stretched to its limit across the variety show that was the Darmstadt International Music Theatre Competition.

more
By Alex Taylor
30.07.2016

30.07.2016


more
30.07.2016

Trials and Tribulations for Staatstheater Jury

BLOG

Out of 160 submissions, this evening five composers were each given the opportunity to showcase an opera scene, lasting approximately 15-20 minutes. The winning entry, to be decided openly on stage by an attending jury, would receive a full operatic commission for 2018. However, in an unfortunate turn of events, it was the jury that came to spark the most drama of the evening.

more
By Steph Jones
30.07.2016

30.07.2016


more